ضبط اعدادات الراوتر الخاص بك ( موضوع مطلوب )

من المواضيع اللي اتطلبت مننا و ناس كتير سالتنا فيه الايام اللي فاتت و حبينا نوضحها اكتر للناس كلها في الموضوع ده و الموضوع ده حيفيد اللي معندهوش نت اكتر من اللي عانده .
اول حاجه طبعا الموضوع ده مش بيخص شركة معينه و هو موضوع عام عن كيفيه ضبط اعدادات الراوتر لاول مره او صيانتها او تغيير الباسورد و اسمك علي الواي فاي .



مصطلحات حنسمعها كتير و اللي معندهوش علم بيها يكون عارفها
ايه هو username : اسم المستخدم
ايه هو password  : الرقم السري الخاص بالمستخدم

طبعا في  3 انواع من username و password
النوع الاول و هو اللي بمجرد الدخول علي اعدادات الراوتر بتدخله و بيكون متعارف عليه علي 90% من الروترات اللي في العالم
بـ   username : admin
     password : admin
, و اللي بيتكتب اللي موجود بالاحمر و ده استخدامه فقط للدخول علي الاعدادات الخاصه بالراوتر الخاص بك و يمكن تغييرهم من داخل الاعدادات بعد كتابتهم و الدخول بهم .  ( تابع : تغيير اسم المستخدم و الرقم السري الخاص بالراوتر )
النوع التاني و هو اللي بيكون في المشاكل في الاتصال و هو الخاص بالاتصال بينك و بين الشركة و طبعا مش بيكونوا عند حد غير الشركة و لا يتم تاليفهم .
علشان تعرفهم لازم تتصل بالشركة اللي انت تابع ليها و تكتبها و تحتفظ بيها لانك حتحتاجها في معظم الاوقات لو لقدر الله حصل حاجه للسوفت وير بتاع الراوتر و احتجت لاعادة ضبط المصنع  او غيرت الراوتر الخاص بيك .
النوع الثالث و هو خاص بالـ WI-FI / واي فاي / الاتصال اللاسلكي  الخاص بيك  و سهل تغييرهم بعد الدخول علي اعدادات الروتر ايضاً (تابع : تغيير اسم المستخدم و الرقم السري الخاص بالـ WI-FI )
كده تكون وصلتلنا صوره عامه عن اسم المستخدم username و الرقم السري  password الخاص بالراوتر و الاتصال به
----------------------------------------

طبعا علشان مطولش علي حضراتكم المواضيع الخاصه بالراوتر تم تقسيمها لعدة مواضيع و دي اولها
 - ضبط اعدادات الراوتر الخاص بك 
- تغيير اسم المستخدم و الرقم السري الخاص بالراوتر 

- تغيير اسم المستخدم و الرقم السري الخاص بالـ WI-FI
 - حظر المواقع الغير مرغوب فيها بدون برامج 
 - المزيد ... قريبا

خطوات تثبيت و تفعيل الانترنت لاول مرة
{اذا كنت تعاني من اختراق لجهازك او بطئ في الخدمة برجاء اتباع هذه الاعدادات لاعادة تنصيب الراوتر الخاص بك و تنصيب حماية جديدة له}
قد يتم فصل الانترنت عنك اذا قمت باي اخطاء في هذه المحاولات برجاء الانتباه جيدا ...

الخطوة الاولي اذا كنت قد قمت بتغيير اي شئ من الاعدادات بشكل خاطئ او تريد ان تقوم باسترجاع اعدادات ضبط المصنع فابرجاء اتباع هذه الخطوة
و هذه الخطوة تتمثل في الضغط علي الزرار المخفي الخاص باعادة ضبط المصنع لعدة ثواني حتي يقوم باعادة التشغيل والاضاءة  مرة اخري .

الخطوة الثانية
و هي خاصة بالاعداد لاول مرة
عليك بفتح الكمبيوتر او اللاب توب الخاص بك المتصل بالراوتر عن طريق الكابل و التاكد من اضاءة النور الخاص به علي حسب ترتيب السلك في الجهاز .. اذا كان في الاول او الثاني او الثالث او الرابع في الروتر علي حسب عدد المخارج الخاصه بك .
او يمكنكم الاتصال بالموبايل الخاص بك او جهاز التابلت عن طريق الواي فاي مع ملاحظه ان الواي فاي في هذه الحاله يمكن لاي احد الدخول عليه فعليك بتامينه بعد ضبط اعدادات الراوتر  (  تغيير اسم المستخدم و الرقم السري الخاص بالـ WI-FI )
اولا  : ادخل علي هذا الرابط من اي متصفح لديك و ليكن جوجل كروم او انترنت اكسبلورر 192.168.1.1 و الكتابة تكون بهذه الطريقه باللغه الانجليزية
ثانيا : كتابة  اسم المستخدم و الرقم السري بهذه الطريقه اذا صادفتك و الكتابة موحده admin

 


     username : admin

     password : admin










ثم العثور علي هذه الكلمه في الركن الايسر من الشاشه Quick Setup 
هذه الاعدادات من جهاز 
ZXHN H108N V2.5 و هو المنتشر في الوقت الحالي بين شركات الاتصالات في مصر 





بعد الدخول علي 
Quick Setup   نري هذه الشاشه و هي موضح فيها النوع الثاني من اسم المستخدم و رقم السر الخاص به و هو متوافر لدي الشركة فقط او مكتوب في ورقه مع التعاقد و يمكنك اخذها من خلال الاتصال بخدمة العملاء الخاصة بهم

 




و بعد كتابتهم تقوم بالضغط علي Next و من ثم تظهر لك الصفحة الخاصة باعدادات الـ WI-FI و نلاحظ النوع الثالث من اسم المستخدم و رقم السر الخاص بك و هو من اختيارك انت و يمكنك الغائه اذا احببت
** ملاحظه : بعد هذه الخطوة اذا كنت تستخدم الاعدادات هذه عبر الواي فاي سيقطع الانترنت عنك و ستدخل الرقم السري الخاص بك الذي انشاته و اذا نسيته فبرجاء الدخول من جهاز متصل بالسلك الخاص بالانترنت و هو متصل بالانترنت و متابعة الاعدادات من الخطوة الثانية  مرة اخري او اذا لم يكن متوفر فعليك باعادة ضبط المصنع و الرجوع للخطوة الاولي .










نلاحظ مع السهم الاول كتابة اسم الواي فاي 
السهم الثاني كتابة الباسورد الخاص بالواي فاي و التاكد من الاعدادات الاخري كما هي موضحه
ثم الضغط علي next






الخطوة التالية و هي خاصه بتعديل النوع الاول من اسم المستخدم و الرقم السري اذا كنت تتعرض لاختراق في الشبكة فانصحك بتغييره لامانك و لامان اعدادات الراوتر من التغيير من احد اخر .
                               
 ثم الضغط علي Next
و من ثم الضغط علي انهاء Finish


l












و نكون قد ختمنا الاعدادات المبدائية للجهاز و يمكنك الاستمتاع به الان و التصفح علي الانترنت


قد تختلف بعض الاجهزة عن اعدادات هذا الجهاز و لاكن ليس الاختلاف بكثير فاذا تتبعت الكلمات الدلاليه و الصور فهي متقاربة و لاكن باختلاف اماكنها و اشكالها .
اذا كان لديك اي استفسار برجاء كتابته في تعليق و اذا عجبك الموضوع لاتتردد في نشره للاستفادة
شكرا لكم .... فريق MB SOFT







تعليقات